maandag 11 september 2017

In BV-Nieuws vertelt Pim Peters over zijn benoeming tot Constructeur van het jaar 2017 én hoe hij zich inzet om duurzaam construeren binnen het constructie vak tot ontwikkeling te brengen.

Dit artikel is gepubliceerd in BV-nieuws 3, jaargang 2017. U vindt dit artikel hier terug op de website van de Betonvereniging. 

Onlangs ben ik uitgeroepen tot Constructeur van het Jaar 2017. Nu is boegbeeld van een vak zijn altijd een grote eer, maar dat is het zeker van een beroep met een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en impact. Ga maar na: constructeurs ontwerpen letterlijk en figuurlijk de ruggengraat van de gebouwde omgeving. En dat vaak onder enorme tijdsdruk en met grote economische belangen op het spel. Veilige constructies, slim en efficiënt.

Zelf heb ik me de afgelopen jaren daarnaast óók ingezet om duurzaam construeren binnen ons vak tot ontwikkeling te brengen. Dat was een van de redenen dat ik tot Constructeur van het Jaar ben gekozen, bleek uit het juryrapport. Zo’n 60 procent van het materiaal in een gebouw zit in de hoofddraagconstructie. Minder constructief materiaalgebruik betekent een aanzienlijke besparing op primaire grondstoffen en heeft zo een veel lagere milieulast tot gevolg.

Nu de milieuprestatieberekening (MPG) van gebouwen met de Stichting Bouwkwaliteit is geharmoniseerd, heeft minister Stef Blok van Binnenlandse Zaken aangekondigd in 2018 een MPG-grenswaarde vast te stellen. Oftewel er gaat behalve op kosten en uitvoering ook gestuurd worden op de milieulast van gebouwen. Een doorbraak. Tot nu toe was het gebruik van primaire grondstoffen geen thema in de bouw.

De potentiële milieuwinst is enorm, zeker als in plaats van met nieuwe kolommen, balken en vloeren, met tweedehands exemplaren wordt gewerkt. Met zo’n ‘donor-skelet’ is maar liefst tot 75 procent van de milieulast van hoofddraagconstructie te reduceren. Van nu vooral van belang is dat constructeurs fingerspitzengefühl voor de milieulast ontwikkelen, zoals ze dat nu al hebben voor de ‘gewone’ kostprijs.

Laten we ons als constructeurs dus veel meer dan nu gaan mengen in de discussie over de oplossing van het milieu- en klimaatvraagstuk. We hebben de kennis, we hebben de middelen.

ir. Pim Peters, IMd Raadgevende Ingenieurs