donderdag 3 september 2015

Het Nederlandse ingenieursbureau IMd heeft in samenwerking met architectenbureau Cepezed een nieuwe aanpak voor de bouw van voetbalstadions ontwikkeld. Maakéérst het dak en zet daaronder vervolgens een stadion (zie dezevideo). Dat is zon 25 procent goedkoper dan de traditionele aanpak. Ook bestaande stadions, sport- en festivalterreinen kunnen er mee worden overdekt. Bijkomend voordeel: na verloop van tijd kan het terrein onder het dak eenvoudig een andere functie krijgen.

Moderne, overdekte sportstadions zijn zeer kostbaar. Zie de plannen voor een nieuwe Kuip die daar tot nu toe op sneuvelden. Het relatief kostbaarste onderdeel is het dak. Dat is het gevolg van de rechthoekige of ovale plattegrond van een stadion. Vanuit constructief oogpunt is die zeer ongunstig. Maar behalve duur, beperkt het dak ook de mogelijkheden om een stadion later uit te breiden of in te krimpen.

IMd draait die aanpak om: bouw eerst een constructief optimaal, en daarmee relatief goedkoop, dak. Zet die op een eigen, zelfstandige ondersteuningsconstructie zodat er vervolgens alle vrijheid is om eronder een stadion neer te zetten. Of er evenementen onder te houden. Een ander groot kostenvoordeel: als de tribune, ook een dure component, het dak niet hoeven te dagen kunnen ook die veel simpeler en dus goedkoper worden geconstrueerd.

Zelfs is het nu mogelijk om demontabele, losse tribunesystemen toe te passen. Die doen in uiterlijk, veiligheid en comfort in niets onder voor traditionele tribunes, maar kunnen eenvoudig worden verwijderd of uitgebreid, al naar gelang een voetbalclub bijvoorbeeld promoveert of degradeert, of bijvoorbeeld Europees voetbal gaat spelen. Met de nieuwe aanpak is het daarnaast ook kostentechnisch interessant om bestaand stadion of evenemententerrein te overdekken.

Het dak met een diameter van zo’n 200 meter bestaat uit een grid van stalen buizen (10 meter lang, rond 500 mm). Alle krachten uit het dak worden opgevangen door een randbalkconstructie van 10 meter hoog en 10 meter breed. De 4 W-kolommen en 4 rechte kolommen waarop het geheel rust, zijn opgebouwd uit stalen buizen rond 700 mm. Lichte kunststof elementen dienen als dakbedekking. Naar behoefte kunnen delen ook open blijven en eventueel later alsnog worden afgedekt.

Uit eerste onderzoeken en berekeningen blijkt de nieuwe aanpak zo’n 25 procent goedkoper dan een vergelijkbaar traditioneel stadion. Dat is nog exclusief de waarde van het op termijn kunnen aanpassen, uitbreiden, inkrimpen of andere functie geven van het terrein onder het dak. Verdere uitwerking en verfijning van het concept gebeurt op dit moment in samenwerking met de Technische Universiteit Delft.

januari 2015

Eerste lustrum IMd Academy

In 2010 is IMd begonnen met een eigen, interne opleiding van jonge constructeurs. Beroeps- en universitaire opleidingen sluiten namelijk niet goed aan bij de dagelijkse werkzaamheden van de constructeur. Dit jaar viert de IMd Academy het eerste lustrum.


Blog: “Duurzaamheid - niet praten maar poetsen”

Ir. Pim Peters heeft dit jaar één goed voornemen: geen goede voornemens, zeker niet op het gebied van duurzaamheid. Actie, daar gaat het om, niet volgende maand, of morgen, of straks, maar nú.


“Toetsing veiligheid moet altijd bij overheid blijven”

Als het aan minister Blok ligt, gaat de toetsing van bouwplannen in Nederland ingrijpend op de schop. Private partijen zouden de taak van het publieke bouw- en woningtoezicht moeten overnemen, óók wat betreft constructieve veiligheid. Niet doen, schrijven Paul Korthagen en Remko Wiltjer van IMd vandaag in een artikel in Cobouw. Veiligheid is van algemeen belang en dús een publieke taak.


Bestaande parkeergarage draagt 50 meter hoge bouwkranen

Het is een van de grootste transformaties van Nederland: de ombouw van het voormalige kantoorgebouw De Admiraliteit (40.000 m2) in Rotterdam tot bijna 600 appartementen en woonstudio’s. IMd Raadgevende Ingenieurs ontwikkelde een tijdelijke constructie die ervoor zorgt dat twee 50 meter hoge bouwkranen op de bestaande parkeergarage kunnen staan – zonder extra funderingspalen. Onlangs is de uitvoering begonnen.


dpcp realiseert tijdelijke rechtbank Amsterdam

Het consortium dpcp onder leiding van du Prie bouw & ontwikkeling uit Leiden en ontwikkelaar cepezedprojects uit Delft heeft de Design, Build, Maintain & Remove (DBMR)-opdracht voor de nieuwbouw van de tijdelijke rechtbank in Amsterdam gewonnen. cepezed en cepezedinterieur zijn als architect en interieurarchitect betrokken. Du Prie bouw & Ontwikkeling neemt de bouw voor zijn rekening.


IMd in 2015: van woontorens tot kantoortransformaties, van dierenasiel tot filmarchief en gevangenis

Het nieuwe jaar is voor IMd goed begonnen: op de valreep van het oude hebben we opnieuw een aantal leuke, spannende, uitdagende projecten in portefeuille gekregen. Samen met de al lopende werken belooft 2015 in alle opzichten nú al een mooi jaar te worden.