vrijdag 6 november 2015

Op 4 december organiseert de BNA-academie de workshop Duurzaam constructief ontwerpen. Een van de twee docenten is Pim Peters (IMd): “Het ontwerpen met zo min mogelijk belasting voor het milieu staat nog in de kinderschoenen. Ik wil architecten helpen bij het bewust toepassen van materiaal.”

Naast energieprestatie hebben de gebruikte materialen grote invloed op de duurzaamheid van de gebouwde omgeving. “En het grootste deel van het materiaal zit in de constructie, dus daar is veel te winnen”, legt Peters uit. “Juist bij het maken van ontwerpkeuzes moet je kennis hebben van de milieubelasting van materialen. Vaak wordt daarbij nog blind gevaren op ervaringen uit het verleden, zonder gebruik te maken van de huidige tools en technologieën. Wil je echt wat over duurzaamheid kunnen zeggen, moet je die tools kennen en gebruiken én de bouwpartners daarin mee kunnen nemen. Daarover gaat de workshop.”

In 2009 werkte Peters mee aan een onderzoek van de TU Delft, waarin gezocht werd naar het meest duurzame constructiemateriaal voor hoogbouw. “In tegenstelling tot wat je zou verwachten, was dat niet staal maar beton”, vertelt Peters. “De precieze milieubelasting hangt samen met het project. Je kunt dus niet zeggen: het ene materiaal is altijd minder belastend dan het andere. In de workshop geven we handreikingen om met de beschikbare tools daar inzicht in te krijgen.” Dat hout niet per definitie een duurzaam constructiemateriaal is, heeft te maken met de verlijming die nodig is om het houtproduct samen te stellen.

Peters: “Naast dat hout soms van ver komt, wat invloed heeft op de milieubelasting, zijn het vooral de gelamineerde constructies die een zwaardere tol trekken op het milieu.” De ontwikkelingen staan niet stil: zo wordt er – mede door Peters – onderzoek gedaan naar toepassingen van ‘duurzaam beton’. “Uiteindelijk gaat het erom dat je het materiaal optimaal benut: hoeveel cement heb je echt nodig. Tijdens de workshop krijgen architecten daar aan de hand van een case study inzicht in, zodat zij in de toekomst tot goede keuzes komen ten aanzien van de duurzaamheid van een gebouw.”

Wilt u meer inzicht krijgen in het ontwerpen van duurzame constructies? Meld u aan voor de workshop Duurzaam constructief ontwerpen op 4 december 2015 in Rotterdam.

bron: BNA Academie

januari 2015

dpcp realiseert tijdelijke rechtbank Amsterdam

Het consortium dpcp onder leiding van du Prie bouw & ontwikkeling uit Leiden en ontwikkelaar cepezedprojects uit Delft heeft de Design, Build, Maintain & Remove (DBMR)-opdracht voor de nieuwbouw van de tijdelijke rechtbank in Amsterdam gewonnen. cepezed en cepezedinterieur zijn als architect en interieurarchitect betrokken. Du Prie bouw & Ontwikkeling neemt de bouw voor zijn rekening.


“Toetsing veiligheid moet altijd bij overheid blijven”

Als het aan minister Blok ligt, gaat de toetsing van bouwplannen in Nederland ingrijpend op de schop. Private partijen zouden de taak van het publieke bouw- en woningtoezicht moeten overnemen, óók wat betreft constructieve veiligheid. Niet doen, schrijven Paul Korthagen en Remko Wiltjer van IMd vandaag in een artikel in Cobouw. Veiligheid is van algemeen belang en dús een publieke taak.


Blog: “Duurzaamheid - niet praten maar poetsen”

Ir. Pim Peters heeft dit jaar één goed voornemen: geen goede voornemens, zeker niet op het gebied van duurzaamheid. Actie, daar gaat het om, niet volgende maand, of morgen, of straks, maar nú.


Eerste lustrum IMd Academy

In 2010 is IMd begonnen met een eigen, interne opleiding van jonge constructeurs. Beroeps- en universitaire opleidingen sluiten namelijk niet goed aan bij de dagelijkse werkzaamheden van de constructeur. Dit jaar viert de IMd Academy het eerste lustrum.


IMd in 2015: van woontorens tot kantoortransformaties, van dierenasiel tot filmarchief en gevangenis

Het nieuwe jaar is voor IMd goed begonnen: op de valreep van het oude hebben we opnieuw een aantal leuke, spannende, uitdagende projecten in portefeuille gekregen. Samen met de al lopende werken belooft 2015 in alle opzichten nú al een mooi jaar te worden.


Bestaande parkeergarage draagt 50 meter hoge bouwkranen

Het is een van de grootste transformaties van Nederland: de ombouw van het voormalige kantoorgebouw De Admiraliteit (40.000 m2) in Rotterdam tot bijna 600 appartementen en woonstudio’s. IMd Raadgevende Ingenieurs ontwikkelde een tijdelijke constructie die ervoor zorgt dat twee 50 meter hoge bouwkranen op de bestaande parkeergarage kunnen staan – zonder extra funderingspalen. Onlangs is de uitvoering begonnen.