Het plan voor de nieuwbouw van een voet- en fietsgangersbrug omvat een nieuwe brug voor het Sciencepark te Amsterdam, de Maria Skłodowska-Curiebrug. De brug heeft een tijdelijke noodwaterkerende functie, waarbij deze kerende functie bestaat uit een soort hefdeur in de vorm van een hakmes. De hefdeur scharniert op een middenpijler en bevindt zich tussen het voet- en fietsgangersgedeelte.

De waterkerende deur bestaat uit twee stalen gekoppelde delen en kantelt via mechanische handbediening en geholpen door het eigen gewicht. De deur snijdt als een mes door het brugdek en scheidt zo het voetpad van het fietspad. Het brugdek is opgebouwd uit een staalplaat-betonvloer met vier geïntegreerde staalbetonliggers. De totale overspanning van de brug bedraagt 25 meter, waarbij de middenpijler op circa 40% en 60% van de overspanning staat.

De gemeente Amsterdam wilde een fiets- en voetgangersbrug over de Ringvaart aanleggen voor een directe verbinding van de Valentijnkade met het Amsterdam Science Park. Het kenmerk van deze nieuwe brug is de rode waterkerende deur, die in het midden van de brug omhoog staat. Bij hoog water in de Ringvaart wordt de deur gesloten.

Foto's oplevering: Hans Peter Föllmi

  • Plaats
  • Amsterdam
  • Architect
  • Bureau Arjan Karssen BNO
  • Opdrachtgever
  • Waternet
  • Overige adviseurs
  • I-SAAC
    Iv-Consult
  • Opleveringsdatum
  • 2017