Het plan omvat een overwegend éénlaagse hal, met diverse werkplaatsen, magazijnen en een kantoor zijn gelegen. Aan de buitenzijde wordt ten behoeve van het binnenbrengen van de tram- en metrostellen een traverse aangelegd, waarover een horizontale lift loopt.

De constructie van het gebouw bestaat in hoofdlijnen uit rechte draaglijnen waarbij bij het kantoor verdiepingshoge vakwerkliggers zijn toegepast. De stabiliteit van het gebouw wordt middels windverbanden geregeld. De staalconstructie van de werkplaats wordt omwille van de geluidsisolatie tussen de twee bouwdelen geheel los gehouden van de constructie van het kantoor. Om trillinghinder ter plaatse van de kantoren te voorkomen, zullen de kraanbanen onder de kantoren een zelfstandige draagconstructie krijgen en niet opgehangen worden aan de draagconstructie van de kantoren.

De nieuwbouw komt op de locatie van de oude hal van de RET uit 1916. Bij het ontwerp van het definitieve palenplan is rekening gehouden met de plaats van de bestaande palen. De oude hal blijft bewaard en krijgt in Goes een nieuw leven als museumgebouw van museum Stoomtrein Goes-Borsele.

Visuals: HFB

Foto's: bouAd adviesgroep

  • Plaats
  • Rotterdam
  • Architect
  • Marc Verheijen - gemeente Rotterdam / Bouwkundige uitwerking: HFB
  • Opdrachtgever
  • RET
  • Opleveringsdatum
  • 2018
  • Omvang
  • ca. 16.500 m2