De bestaande spoorbrug bij het Westerdokseiland in Amsterdam is de enige nog resterende stalen spoordraaibrug in Nederland. Op initiatief van de Gemeente Amsterdam is een prijsvraag uitgeschreven voor ontwikkeling/hergebruik hiervan. De Architekten Cie heeft met IMd namens de initiatiefnemers voor Café Restaurant OPEN de prijsvraag gewonnen met een constructief ontwerp voor een horecagelegenheid op de bestaande brugconstructie.

De dubbelsporige brug heeft vier hoofdliggers, waarboven de spoorstaven bevestigd zijn. De draaibrug is van een bijzonder type (Joosting), namelijk ongelijkarmig en in de korte arm een verrijdbaar contragewicht op twee extra balansliggers. De inbreng van IMd heeft ertoe geleid dat er in plaats van de door het Ingenieursbureau Amsterdam voorgestelde twee extra steunbokken, maar één nieuwe steunbok (in het water) noodzakelijk was. Door een optimalisatie van de positie voor dit ene steunbok, wordt de bestaande draaipijler niet overbelast.

Vanwege het open karakter van het restaurant (rondom glas) is de nieuwe stalen opbouw ongeschoord.

Ook heeft IMd de demontage, het transport en de terugplaatsing met allerlei evenwichtsbeschouwingen ondersteund.

  • Plaats
  • Amsterdam
  • Architect
  • de Architekten Cie.
  • Opdrachtgever
  • Café Restaurant OPEN
  • Opleveringsdatum
  • januari 2008
  • Omvang
  • ca. 240 m2