In Waddinxveen is de bouw van het nieuwe Centrumplan in volle gang. Het omvangrijke project bestaat uit een parkeergarage met 1200 plaatsen, daarboven bijna 20.000 vierkante meter commerciële ruimten en dáárboven nog eens 270 woningen. IMd ontwikkelde een constructie die de bouwcombinatie Hurks-Slokker in staat stelt om het paradepaardje van de gemeente in sneltreinvaart te bouwen.
Al meer dan dertig jaar werd erover gesproken, maar dit jaar – midden in de crisis – ging de bouw van Centrumplan Waddinxveen dan toch van start. Groot en snel, dat zijn de twee belangrijkste kernwoorden. ‘Groot’ gezien het volume van het multifunctionele complex, ‘snel’ vanwege de hoge bouwsnelheid die de bouwcombinatie weet te bereiken. De bouwtijd is slechts twee jaar.
Rode draad is de realisatie van de fundering en het ‘dak’ van de parkeergarage. Deze vormt het betonnen ‘maaiveld’ waarop de verschillende bouwvolumes worden gebouwd. Om die reden worden de funderingspoeren geprefabriceerd en heeft IMd een slimme aansluiting van de balkbodems op de kolommen ontworpen. Ook is de logistiek volledig ingesteld op snelheid.
De overwegend betonnen constructie bestaat uit prefab, taps toelopende kolommen in de garage en een dek van breedplaten op prefab balkbodems. De woningvloeren bestaan uit breedplaten op beton- of kalkzandsteen wanden. Inmiddels is de ruwbouw al voor zo’n 30 procent gereed. Vijf architectenbureaus hebben aan het ontwerp gewerkt: Soeters Van Eldonk, RPHS, Dittmar, 010 en Rijnboutt.
Naar verwachting is de oplevering van het commerciële deel van Centrumplan Waddinxveen eind 2014.