Constructief ontwerpen is veel méér dan alleen een constructie ontwerpen. Zo ontwikkelde IMd voor het binnenstedelijke project Cadenza een constructie die ervoor zorgt dat de bestaande V&D-vestiging tijdens de bouw ongehinderd kan functioneren. Mede daardoor werd het project financieel haalbaar.
Ruim 200 parkeerplaatsen op maaiveld, daarboven een supermarkt en casino, en dáárboven 70 jongerenwoningen in meerdere lagen – dat is Cadenza, het nieuwe horecaplein van Stadshart Zoetermeer. De nieuwbouw, ontworpen door architectenbureau OeverZaaijer, sluit aan op bestaande horeca, een bioscoop, het Stadstheater en de V&D.
Eis was dat het warenhuis tijdens de uitvoering volledig in bedrijf zou blijven. Knelpunt was vooral de expeditie aan de achterkant, waar de nieuwbouw aansluit. IMd stelde voor om in plaats van de dure brugliggers die aanvankelijk in de nieuwbouw waren voorzien, een veel kosteneffectievere combinatie van staalskelet en kanaalplaatvloeren toe te passen.
Niet alleen is de prijs veel lager dan een constructie met brugliggers, er kan ook zeer snel mee worden gebouwd, is goed in te passen in de fasering van nieuwe, volledig betonnen, constructie én betekent ook nog eens veel minder overlast voor V&D tijdens de bouw. Mede daardoor werd het volledige project financieel haalbaar.
Deze maand is de bouw van Cadenza begonnen. Begin 2017 wordt het project naar verwachting opgeleverd. Opdrachtgever is projectontwikkelaar Synchroon, onderdeel van het Rotterdamse TBI-holdings. De aannemer is ERA Contour, eveneens onderdeel van TBI.