De Tornado – Artist Impression, MAD Architects
Tickets voor Fenix, het nieuwe kunstmuseum over migratie, zijn beschikbaar voor verkoop. Het museum opent op 16 mei en tickets kunnen worden gekocht via tickets.fenix.nl.
Vanaf de openingsdatum is Fenix geopend van dinsdag tot en met zondag, van 10.00 tot 17.00 uur. Op vrijdag blijft het museum langer open, tot 21.00 uur. Een online ticket biedt toegang tot alle tentoonstellingen én de Tornado: de iconische, dubbel gedraaide roestvrijstalen trap die zich een weg omhoog slingert vanuit het museumgebouw. Let op: tickets zijn uitsluitend geldig op de gekozen dag en tijd.
Over Fenix
Fenix is een nieuw kunstmuseum dat migratie als centraal thema heeft. Het is gevestigd in een gerestaureerde loods uit 1923, gelegen aan de historische kades van Rotterdam—een plek die voor miljoenen mensen het begin betekende van een nieuw leven. Sommigen vertrokken richting de Verenigde Staten of Canada, anderen arriveerden hier vanuit landen als China, Kaapverdië en Griekenland.
Fenix biedt ruimte aan meer dan honderd kunstenaars uit alle continenten, die laten zien dat migratie een universeel en tijdloos fenomeen is. Naast de internationale kunstcollectie zijn er unieke tentoonstellingen te zien, zoals een indrukwekkend kofferdoolhof met tweeduizend gedoneerde koffers en de documentaire fototentoonstelling The Family of Migrants. Op de begane grond bevindt zich Plein, een overdekt stadsplein van 2000 vierkante meter waar Rotterdammers samen met Fenix een dynamisch programma vormgeven.
De absolute blikvanger van Fenix is de Tornado: een spectaculaire, dubbel gedraaide trap die uitkomt op het panoramadak. Dit indrukwekkende kunstwerk is ontworpen door het gerenommeerde Chinese architectenbureau MAD Architects, dat met Fenix zijn eerste museumgebouw in Europa realiseert.
Voor meer informatie over dit geweldige project, ga naar: https://pers.fenix.nl/
De Tornado en de Rol van IMd Raadgevende Ingenieurs
De Tornado is een complexe staalconstructie in het nieuwe kunstmuseum Fenix, bestaande uit een dubbel gedraaide roestvrijstalen trap. Meer dan tweehonderd mensen werkten samen aan dit kunstwerk, waarbij de constructie bestaat uit een staalvakwerk, 297 roestvrijstalen panelen en 12.500 houten planken.
IMd Raadgevende Ingenieurs speelde een belangrijke rol in het ontwerpproces, met een architectenbureau uit China was het noodzakelijk samen te werken in een online omgeving, nog voordat dit gebruikelijk was. Zo maakte IMd een lijnmodel, gekoppeld aan zowel het ruimtelijke model van de architect als aan een rekenpakket. IMd ontwikkelde bovendien een script waarmee automatisch de ideale positie van steunpunten werd gezocht, dicht bij de bestaande constructie. Uiteindelijk kon hiermee het ontwerpproces worden versneld en in stappen een optimale vorm van het ruimtelijke vakwerk en de stalen liftkern worden gevonden.
Vanwege de slanke constructie bleek dynamica de belangrijkste factor te zijn, zelfs belangrijker dan sterkte en stijfheid. Dit vereiste een geavanceerde dynamica-analyse, waaruit onder andere naar voren kwam dat op bepaalde plekken dempers nodig waren om het evenwicht tussen slankheid en materiaalgebruik te optimaliseren. Om extra zekerheid te bieden, werden alle analyses gevalideerd door een externe expert en werden de trillingen getest in een simulator op de TU Delft, zodat de opdrachtgever het comfort zelf kon beoordelen.