
Weinig naleving NTA 8790: gemeenten zetten te weinig handhaving in
Sinds 1 juli 2024 zijn eigenaren van publieke gebouwen voor meer dan 5.000 personen verplicht om hun constructieve veiligheid te laten beoordelen volgens de NTA 8790.
Op 16 maart wordt in Rotterdam de eerste paal geslagen van kantorencomplex Port City. Dat heeft Havenbedrijf Rotterdam deze week bekendgemaakt. IMd Raadgevend Ingenieurs is constructeur van dit nieuwe boegbeeld van de Rotterdamse Waalhaven. Het 33.000 m2 grote complex wordt gebouwd door aannemingscombinatie Strabag-Züblin.
Het stedenbouwkundig ontwerp van Port City is gemaakt door Ector Hoogstad Architecten. De gebouwen zijn ontworpen door Baart Architecten (gebouw Broekman Group), Benthem Crouwel Architecten (gebouwen Havenbedrijf) en door Meyer en Van Schooten Architecten.
De vier gebouwen staan op een eenlaagse, half verdiepte parkeergarage. De bovenkant van de garage wordt ingericht als openbaar gebied met een oppervlakte van circa 13.000 m².
Met de demping van een deel van de Waalhaven, de bouw van twee van de vier kantoorgebouwen, de parkeergarage voor 850 auto’s en de aanleg van het openbare dek is een investering gemoeid van circa 45 miljoen euro.
Sinds 1 juli 2024 zijn eigenaren van publieke gebouwen voor meer dan 5.000 personen verplicht om hun constructieve veiligheid te laten beoordelen volgens de NTA 8790.
Het Circulair Centrum Heerde is een belangrijk pilotproject binnen het internationale onderzoeksprogramma ReCreate
Het plan omvat de herbestemming van een bestaand kantoorpand naar een parkeergarage.