
Weinig naleving NTA 8790: gemeenten zetten te weinig handhaving in
Sinds 1 juli 2024 zijn eigenaren van publieke gebouwen voor meer dan 5.000 personen verplicht om hun constructieve veiligheid te laten beoordelen volgens de NTA 8790.
IMd maakt deel uit van het internationale en integrale ontwerpteam onder coördinatie van AECOM dat de nieuwe A Pier van Schiphol gaat ontwerpen.
Architectenbureau cepezed en ingenieursbureau dGmR zijn net als het tuin- en landschapsontwerpbureau Copijn eveneens in het team opgenomen. Gezamenlijk leveren de teamleden het volledige design van de nieuwe pier en bijbehorende airside faciliteiten.
Schiphol heeft zijn keus gebaseerd op de gepresenteerde combinaties van architectonische visie, aanpak en prijs. Het AECOM-team bood daarbij onder meer de juiste mix van relevante Nederlandse deskundigheid met internationale ervaring in luchtvaart, architectuur, interieurontwerp en duurzaamheid.
De nieuwe pier voorziet de luchthaven van acht nieuwe gates: vijf voor narrow-body vliegtuigen aan de noordzijde en drie voor wide-body vliegtuigen aan de zuidzijde die ook bruikbaar zijn voor zes narrow-body vliegtuigen. In een later stadium komen er aan de zuidzijde nog twee wide-body gates bij. Het ontwerp voor de nieuwe pier is eind 2017 gereed, de bouw begint in 2018 en de oplevering staat gepland voor 2019.
Sinds 1 juli 2024 zijn eigenaren van publieke gebouwen voor meer dan 5.000 personen verplicht om hun constructieve veiligheid te laten beoordelen volgens de NTA 8790.
Het Circulair Centrum Heerde is een belangrijk pilotproject binnen het internationale onderzoeksprogramma ReCreate
Het plan omvat de herbestemming van een bestaand kantoorpand naar een parkeergarage.