De koffiebonen die Douwe Egberts in Utrecht brandt, gaan per vrachtwagen naar diverse locaties in Nederland. Daarvoor worden de wagens van bovenaf geladen in een vulstation. Ruimtegebrek maakte dat een nieuw station bijna letterlijk op de millimeter moest worden ontworpen. De ‘manke’ staalconstructie die IMd ontwikkelde, slaat meerdere vliegen in één klap.
Normaal rijden vrachtwagens recht op een vulstation aan, worden gevuld en rijden daarna ook weer rechtdoor weg. Zo’n station heeft op alle vier de hoeken een kolom. In Utrecht was onvoldoende ruimte voor zo’n reguliere oplossing. Vrachtwagens moeten een boog maken. Vier kolommen vergroten in dat geval de kans op schade. Ook gaat met het passen en meten, draaien en keren wat dan nodig is, veel tijd verloren. IMd ontwierp een oplossing waarbij de buitenste twee kolommen achterwege zijn gelaten.
De taak van die kolommen is overgenomen door een verzwaarde achterconstructie, opgebouwd uit een in de fundering ingeklemde HE360B als drukkolom en een HE160A als trekstaaf. Een complicerende factor was dat op de enige plek waar het station überhaupt op het terrein past, een brandtrap langs de gevel zit. Die zorgt er voor dat de schoren in de achterconstructie niet door kunnen lopen. Daarom was het nodig de twee kolommen waarop het station nu rust, zwaarder uit te voeren.
Met zeer veel pas- en meetwerk is uiteindelijk een constructie ontworpen die het snel laden van vrachtwagens mogelijk maakt, zonder kans op schade én die ook het gebruik van de vluchttrap niet blokkeert. Volgende maand wordt het vulstation opgeleverd. Aannemer was BAM Gebouwservices. Het staal is geleverd door Van Echtelt Metaal.