Port City
wordt hét architectonische pareltje van de Rotterdamse Waalhaven: vier gebouwen ontworpen door drie verschillende architecten op een 290 meter lang promenadedek, met daaronder een parkeergarage. En dat alles op de plek waar nu nog water is. IMd is constructeur van het totaal. De rol als coördinator van de constructies is daarbij minstens zo belangrijk als die van ingenieur, zegt ir. Remko Wiltjer.
De Rotterdamse Waalhaven ondergaat de komende jaren een metamorfose. Havenactiviteiten trekken meer naar het westen, zeker als straks de Tweede Maasvlakte klaar is. In bestaande havens komt daardoor ruimte vrij, onder meer voor kantoorfuncties.
De vier kantoorgebouwen van Port City, 8000 m2 per stuk, staan op een eenlaagse, half verdiepte parkeergarage. Hiervoor is een strook land van circa 85 bij 300 meter gedempt aan de Zuidzijde van de Waalhaven.
Ector Hoogstad Architecten ontwikkelde een masterplan waarbij de gebouwen in open ‘gaten’ in het met hout beklede promenadedek lijken te staan. De onderlinge aansluiting van de constructies van de parkeergarage en de gebouwen is daarbij cruciaal.
"Puur technisch is die koppeling niet heel erg complex", zegt ir. Remko Wiltjer. "Maar je wilt tegelijkertijd zo min mogelijk parkeerplaatsen verliezen en een zo simpel mogelijke constructie. Dat vraagt dus een zeer intensieve samenwerking met de architecten. Een volledig integraal ontworpen hoofddraagconstructie is het resultaat."
De bouw van Port City start eind dit jaar. De oplevering is naar verwachting in 2010. Opdrachtgever is het Havenbedrijf Rotterdam; de architecten van de gebouwen zijn Meyer en Van Schooten, Benthem Crouwel en architektenburo Baart. Opdrachtgever van gebouw 1 is de Broekman Group.