
De Tornado en de rol van IMd: Tickets verkrijgbaar voor de opening van Fenix
Nieuw museum vanaf 16 mei open voor publiek
Het verschil tussen een slimme en een niet-slimme constructie is al snel 5 procent van de totale bouwkosten. Bij renovatie kan het zelfs oplopen tot 15 procent. In de huidige economische malaise kan dat nét het verschil uitmaken tussen wel of niet bouwen. Dat zegt ir. Pim Peters, directeur van IMd Raadgevende Ingenieurs, vandaag in dagbladCobouw. Hij adviseert opdrachtgevers dan ook hun projecten nog eens kritisch tegen het licht te houden.
Ongeveer eenderde van de bouwkosten gaat op aan de draagconstructie. Besparingen op dit onderdeel tikken dus flink door. Een logische, slimme constructie is al snel 20 procent goedkoper dan een niet-logische. Bij hergebruik van bestaande gebouwen loopt dit zelfs op tot 50 procent of meer, is de ervaring van IMd. Een constructeur kan projecten dus financieel haalbaar maken. En juist dát is nu relevanter dan ooit, zegt Peters.
"Veel projecten worden op dit moment in de ijskast gezet. Het grote struikelblok is de financiering. Slim construeren maakt dan ook steeds vaker het verschil tussen bouwen en niet-bouwen. Dat betekent in de eerste plaats logische, doorlopende verticale draaglijnen. Maar ook géén overgangsconstructies, een minimale constructie en meer beschikbaar gebruiksoppervlak."
De grote vraag is waarom niet altijd zo’n logische constructie wordt ontworpen? Volgens Peters is kostenkennis de achilleshiel. "Alternatieven worden daardoor onvoldoende doorgerekend op hun invloed op de totále bouw. Want dat is uiteindelijk waar het om gaat: het beste gebouw, niet de beste constructie. Traditioneel of toch tunnelen kan bijvoorbeeld een enorm verschil uitmaken, wat bouwtijd betreft, en dus de kosten."
Constructeurs moeten de architect meer professioneel tegenspel bieden. "Nu wordt nog te vaak de constructieve opzet van de architect ‘overgenomen’; de constructeur maakt bij wijze van spreken alleen nog de berekeningen. Maar dat is iets heel anders dan een efficiënte constructie ontwerpen: een die naadloos past in het architectonische beeld en die tegelijkertijd verbluffende eenvoudig is – ook financieel."
Nieuw museum vanaf 16 mei open voor publiek
Een goed onderkomen bieden aan de grote stoom asielzoekers is een belangrijke maatschappelijke uitdaging. Er is nu een bouwconcept ontwikkeld waarmee eenvoudig een tijdelijk thuis kan worden gecreëerd: Mobaco-a.
Sinds 1 juli 2024 zijn eigenaren van grote, publiek toegankelijke gebouwen wettelijk verplicht een periodieke keuring van de constructieve veiligheid uit te voeren volgens de NTA 8790. Maar wat houdt deze NTA nou precies in? Voor welk type gebouwen geldt deze verplichting? Op welke manier en door welke partij moet de periodieke beoordeling uitgevoerd worden? Vóór wanneer en hoe vaak? Tijdens de informatiebijeenkomst op donderdag 6 maart beantwoorden we al deze vragen én meer!