Amsterdam Logistic Cityhub (ALC)
Amsterdam
RET
Marc Verheijen - gemeente Rotterdam / Bouwkundige uitwerking: HFB
Het plan omvat een overwegend éénlaagse hal, met diverse werkplaatsen, magazijnen en een kantoor. Het kantoor is op de eerste verdieping gelegen. Om het aantal kolommen in de onderliggende hal te beperken is gebruik gemaakt van verdiepingshoge vakwerkliggers. Aan de buitenzijde is ten behoeve van het binnenbrengen van de tram- en metrostellen een traverse aangelegd, waarover een horizontale lift loopt.
De constructie van het gebouw bestaat in hoofdlijnen uit rechte draaglijnen waarbij zoals bovenstaand aangegeven bij het kantoor verdiepingshoge vakwerkliggers zijn toegepast. De stabiliteit van het gebouw is middels windverbanden geregeld. De staalconstructie van de werkplaats is omwille van de geluidsisolatie tussen de twee bouwdelen geheel los gehouden van de constructie van het kantoor. Om trillinghinder ter plaatse van de kantoren te voorkomen, hebben de kraanbanen onder de kantoren een zelfstandige draagconstructie gekregen en zijn ze niet opgehangen aan de draagconstructie van de kantoren.
De nieuwbouw is gerealiseerd op de locatie van de oude hal van de RET uit 1916. Bij het ontwerp van het definitieve palenplan is rekening gehouden met de plaats van de bestaande palen. De nieuwe centrale werkplaats is in januari 2019 geopend.
Foto's: Stieber Fotografie