header image

Veiligheid, constructie en architectuur volledig geïntegreerd bij Maria Skłodowska-Curiebrug

Woensdag 28 februari 2018

De nieuwe Maria Skłodowska-Curiebrug in Amsterdam heeft een uniek ontwerp. De fiets- en voetgangersbrug met een waterkerende deur, maakt de verbinding van Amsterdam-Oost met het Amsterdam Science Park. De brug is vernoemd naar Madame Curie (1867-1934), winnaar van de Nobelprijs voor Natuurkunde en Scheikunde, en draagt haar volledige naam: de Maria Skłodowska-Curiebrug. Donderdag 1 maart 2018 wordt de brug feestelijk geopend.

De waterkerende deur bestaat uit twee stalen gekoppelde delen en kantelt via mechanische handbediening, geholpen door het eigen gewicht. De deur snijdt als een mes door het brugdek en scheidt zo het voetpad van het fietspad. Het brugdek is opgebouwd uit een staalplaat-betonvloer met vier geïntegreerde staalbetonliggers. De totale overspanning van de brug bedraagt 25 meter, waarbij de middenpijler op circa 40% en 60% van de overspanning staat.

De gemeente Amsterdam wilde een fiets- en voetgangersbrug over de Ringvaart aanleggen voor een directe verbinding van de Valentijnkade met het Amsterdam Science Park. Het kenmerk van deze nieuwe brug is de rode waterkerende deur, die in het midden van de brug omhoog staat. Bij hoog water in de Ringvaart wordt de deur gesloten.

Dit project is een samenwerking van Bureau Arjan Karssen, I-SAAC, Iv-Consult en IMd, in opdracht van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en Waternet.

Foto’s: Hans Peter Föllmi

Bekijk hier het filmpje van de installatie van de waterkerende deur:


Veiligheid, constructie en architectuur volledig geïntegreerd bij Maria Skłodowska-Curiebrug

Overige foto’s

Overige berichten