IMd is dit jaar met twee projecten in de race voor de Betonprijs. In de categorie Woningbouw dingt het Haagse project Amadeus mee naar de hoogste eer. Winkelcentrum ’t Loon in Heerlen is in de race voor beste Constructief ontwerp. Beide projecten zijn een toonbeeld van de toegevoegde waarde van een slim constructief ontwerp.
Bij Amadeus, in het centrum van Den Haag, speelden alle bekende uitdagingen van binnenstedelijk bouwen. Zo ligt het veertien verdiepingen hoge gebouw vlak langs de Haagse tramtunnel. Hoge constructieve kosten bedreigden de financiële haalbaarheid van het plan. IMd ontwikkelde daarop een bijzonder effectieve, kostenbesparende oplossing: sloop de bestaande parkeergarage niet, maar gebruik ’m als onderdeel van de bouwput én de nieuwe fundering.
Winkelcentrum ’t Loon is al even opvallend. Voor het project, bekend van de gedeeltelijke instorting van de bestaande parkeergarage ten gevolge van een verzakte mijngang, ontwikkelde IMd voor de nieuwbouw op dezelfde plek een constructieve oplossing die niet alleen volledig tegemoet komt aan de zeer strenge veiligheidseisen, maar die tegelijkertijd niet meer kost dan een traditionele oplossing. Extra bonus is de hoogwaardige architectonische vormgeving die zo mogelijk werd.
De Betonprijs is een tweejaarlijkse prijs voor projecten waarin het materiaal beton op een bijzondere wijze is toegepast. Dit jaar dingen er 93 projecten mee naar een prijs in een of meerdere van de in totaal acht categorieën. De winnaars van de 2015-editie worden op 18 november bekend gemaakt tijdens het Betonprijsdiner in het Gemeentehuis Rotterdam.